Dag van de Rechten van het Kind

Op 20 november vieren vele landen de Dag van de Rechten van het Kind. Onze leerlingen hebben aandacht besteed aan deze dag door zich positief in te zetten voor hun kinderrechten, met verschillende activiteiten.

De afgelopen weken zijn de leerlingen uit klas 2 bij het vak levensbeschouwing druk bezig geweest met de Rechten van het Kind. Een aantal leerlingen hebben meer onderzoek gedaan naar de Rechten van het Kind en zijn als afsluiting van dit project in gesprek gegaan met Wethouder Eveline Schell van Onderwijs om te vragen wat de Gemeente IJsselstein eigenlijk doet aan Kinderrechten. We hebben een aantal inspirerende uitspraken verzameld, en dit is hoe ze klinken:

Keandro, Leon en Joey:

‘Ik heb bedacht dat het goed was om te mailen met Didi van Stichting Pulse. Hij helpt ons vaak en wij hebben hem een presentatie gegeven over de Rechten van het Kind. Hij was onder de indruk en heeft ons uitgenodigd om in gesprek te gaan bij de gemeente met de wethouder en de burgemeester. Wij hebben wat vragen voorbereid en zijn met de klas naar het gemeentehuis gegaan. Ik ben daar nog nooit geweest, maar het was leuk en goed om een gesprek te hebben over de rechten die wij als kinderen hebben.’

Een paar leerlingen hebben als project onderzoek gedaan naar een Kindervredesprijswinnaar en vervolgens een actie bedacht die past bij de winnaar die zij onderzochten. Er zijn vele leuke acties uit voortgekomen, maar hierbij enkele voorbeelden:

Thijmen, Bas en Henk – Kehkashan Basu (2016)

’Wij hebben onderzoek gedaan naar Kehkashan Basu. Zij was de winnaar van 2016 en zet zich in voor een beter milieu. Wij hebben contact met haar gehad en ook een filmpje ontvangen. Omdat de uitreiking in Londen is hebben wij uitgezocht hoe wij zo milieuvriendelijk met de klas naar Londen zouden kunnen reizen. Een touringbus blijkt weinig CO2 uitstoot per persoon per km te hebben en ter compensatie hebben wij op het schoolplein de sneeuwbal-plant geplant die veel CO2 omzet in zuurstof. Op deze manier hebben wij geprobeerd een reis naar Londen zo milieuvriendelijk te houden.’ 

Suus, Else & Ying – Kesz Valdez (2012)

‘Na het onderzoek naar Kesz Valdez wisten we al gelijk welke actie wij wilden doen. Met zijn organisatie Gifts of Hope geeft hij arme kinderen in de Filippijnen schoenendozen gevuld met speelgoed. Wij hebben bij een schoenenwinkel dozen geregeld, zijn cadeaus gaan inzamelen en hebben alles ingepakt. Uiteindelijk gaan deze cadeaus door Sinterklaas gegeven worden aan de Oekraïense kinderen in de Wenteltrap.’

Jonny en Vigo – Nav & Vihaan Agarwal (2021)

‘Wij hebben de broers Nav en Vihaan uit India onderzocht. Zij wonnen de prijs in 2021 voor hun strijd tegen luchtvervuiling en zwerfafval. Als actie hebben wij bedacht om in de aula een bak voor statiegeldflessen te zetten en te laten versieren met symbolen die te maken hebben met de rechten van het kind, zoals het lieveheersbeestje tegen geweld, boeken voor het recht op onderwijs enzovoorts. Wij vonden het leuk dat wat wij leerden in het lokaal buiten het lokaal mochten uitvoeren.’ 

Chevanity en Sanne – Neha Gupta (2014)

‘Toen wij Neha Gupta, de winnaar van 2014 onderzochten wisten wij niet zo goed welke actie wij konden opzetten. Zij zet zich in dat kinderen een betere leefomgeving krijgen. Met wat hulp hebben wij bedacht om zakjes met zaadjes van Vergeet-Mij-Nietjes uit te delen aan volwassenen, met daaraan een kaartje dat je de Rechten van het Kind niet mag vergeten. Het zijn dus eigenlijk Vergeet-Ons-Nietjes. Op deze manier hebben wij ons ingezet voor artikel 27 van het Kinderrechtenverdrag waar Neha zich voor inzet.’