Weggeefwinkel Zorg & Welzijn

In een recent interview heeft SLO (het landelijk expertisecentrum voor het curriculum) de schijnwerpers gericht op onze weggeefwinkel van Zorg & Welzijn. Het artikel kun je hieronder lezen:

Een van de praktijkgerichte opdrachten waar leerlingen en docenten van het Cals College in IJsselstein laaiend enthousiast over zijn is ‘Plastic fashion’. Tijdens de opdracht komen leerlingen uit leerjaar 3 Zorg & Welzijn van alles te weten over fast fashion en duurzame kleding. Ze kijken kritisch naar hun eigen kledingkast en organiseren een pop-up weggeefwinkel op hun eigen school.

Het Cals College werkt voor deze en andere praktijkgerichte opdrachten samen met Helping Heroes, een van de organisaties die Maatschappelijke Dienst Tijd-programma’s voor jongeren ontwikkelt. ‘Op basis van de eindtermen van ons praktijkgerichte programma Zorg en Welzijn ben ik met Helping Heroes gaan praten en hebben we de opdracht ‘Plastic fashion’ ontwikkeld”, vertelt docent Zorg en Welzijn Annemarie Oude Groen. Kernwoord van de opdracht is bewustwording. Tegelijkertijd doen de leerlingen een breed scala aan loopbaangerelateerde vaardigheden op. Annemarie: ‘Dit is het tweede jaar dat we ‘Plastic fashion’ aanbieden. In samenwerking met partners WAUWcloset, een kledingleaseplatform voor vrouwen in IJsselstein, en The Clothing Loop, een initiatief om mensen in hun buurt kleding te laten ruilen, hebben we de opdracht al flink uitgebreid. De leerlingen krijgen van onze partners gastlessen: van duurzame kleding tot inzamelcontainers. Ook krijgen ze een film te zien over de kledingbergen die in zee terechtkomen en zo bijdragen aan de plasticsoep. Bovendien draaien ze een middag mee bij WAUWcloset.’

Hoogtepunt vinden de leerlingen de organisatie van de weggeefwinkel voor één dag. ‘Van begin tot eind zijn de leerlingen verantwoordelijk voor de organisatie’, vertelt Annemarie enthousiast. ‘Ze zamelen kleding in uit hun eigen kledingkast en uit die van familie en vrienden. Ze maken het draaiboek voor de dag, alle kleding wordt klaargemaakt, ze zorgen dat de ruimte gereserveerd is en maken reclame voor de winkel onder hun medeleerlingen. Het project groeit elk jaar. Daarom willen we volgend schooljaar ook bewoners in de wijk uitnodigen voor de weggeefwinkel.’

Eindtermen
Omdat de derdeklassers vier praktijkgerichte opdrachten in een schooljaar doen, hoeven niet alle eindtermen in alle opdrachten aan bod te komen. Bij ‘Plastic fashion’ oefenen ze eigenlijk maar één eindterm niet: rekenvaardigheden. Alles in de weggeefwinkel is immers gratis en verder zijn er nauwelijks kosten gemoeid met het uitvoeren van deze opdracht. Alle andere praktijkgerichte vaardigheden worden volop geoefend, evenals vakvaardigheden als communicatieve vaardigheden en een dienstverlenende instelling. Annemarie somt op: ‘Communiceren oefenen de leerlingen op meerdere fronten. Ze communiceren met medeleerlingen om ze te enthousiasmeren voor de weggeefwinkel. De leerlingen maken zelf vooraf posters en filmpjes voor social media om het evenement bekend te maken. Ze moeten hierbij goed nadenken over onder meer boodschap en taalgebruik. Ook leren ze zakelijk te communiceren met onze opdrachtgevers en met de conciërges van school, die ze nodig hebben voor de reservering van de ruimte. In de winkel helpen is ook niet vrijblijvend. De leerlingen moeten beleefd en dienstverlenend zijn en hun klanten advies geven.’ Dit past bij Zorg en Welzijn. Met het maken van posters en filmpjes oefenen leerlingen met digitale technologie en informatievaardigheden. Ze werken met verschillende apps, maar leren ook dat ze bij het filmen van personen rekening moeten houden met privacywet AVG. ‘Samenwerken komt volop aan bod’, zegt Annemarie. ‘Ook kritisch leren denken zit in deze opdracht. De leerlingen worden zich bewust van de problemen van fast fashion en het belang van duurzaamheid. Daarnaast oefenen ze creatief denken en handelen en het nemen van verantwoordelijkheid.’

Weggeefwinkel
Op de dag van de weggeefwinkel is Annemarie vanzelfsprekend aanwezig, ‘maar’, verzekert ze, ‘de leerlingen doen alles zelf. Als ze niet actief meedoen, prikkel ik ze een beetje. Ik zeg dan: ‘Als je hier blijft zitten, denk je dan dat er klanten naar de weggeefwinkel toe komen? Nee, wat zou je dan kunnen doen?’ Dus door ze te begeleiden, maak je ze verantwoordelijk en bewust.’

Volgens Annemarie is het niet altijd eenvoudig om opdrachtgevers te vinden. ‘Het is sowieso lastig samenwerken met organisaties met fikse personeelstekorten. Je hebt echt iemand bij een organisatie nodig die de schouders eronder wil zetten, al proberen we de opdrachten zo te ontwikkelen dat we maar weinig inspanning van een organisatie vragen. ‘Annemarie laat daarom zien dat dit soort projecten hen als opdrachtgever daadwerkelijk iets te bieden heeft. ‘De leerlingen nemen, onder begeleiding van hun docenten, werk uit handen. Neem een BSO. Onze school biedt ze vijf weken lang aansprekende opdrachten, inclusief gratis materialen en extra handen.’