Het praktijk-rijke onderwijs is gebundeld in drie leerroutes, die voor alle richtingen hetzelfde zijn. Je doet voor een deel ook examen in de praktijkvakken. Wat je in de theorie leert, pas je toe in de praktijk. Door deze verbinding te maken tussen theorie en praktijk werken we aan kennis en vaardigheden waar je in de toekomst veel aan hebt.
Je start in de brugklas met een oriëntatie op alle leerroutes, zodat je met al het praktijkgerichte onderwijs kunt kennismaken. Na de eerste klas kies je twee leerroutes om verder te gaan. In klas 2 (basis, kader en mavo) of klas 3 (havo/atheneum) kies je de leerroute waarin je examen gaat doen. Zo geef je in de bovenbouw echt richting aan jouw toekomst!
Leerroute Mens & Gezondheid
Bij de leerroute Mens & Gezondheid staat de gezondheid van de mens centraal. Je leert over gezonde voeding, gezond bewegen en dus een gezonde levensstijl. Hoe blijf je als mens echt gezond? En wat gebeurt er als je niet meer gezond bent of ouder wordt. Wie gaat je dan verzorgen?
Je gaat aan de slag met praktische opdrachten met verschillende thema’s. Je verdiept je in:
- gezond voedsel,
- fit en gezond leven,
- milieu en natuur en
- mens en zorg.
In klas 1 werk je aan een project over de motoriek bij kinderen. Wat is motoriek? Hoe ontwikkelt de motoriek zich? En hoe kun je deze ontwikkeling stimuleren door praktische vaardigheden. Bij alle praktische opdrachten staan dienstverlening, samenwerken en sociale vaardigheden centraal. Werk je graag met mensen en ben je behulpzaam dat zien wij je graag in onze leerroute Mens & Gezondheid.
In het tweede jaar onderzoek je de veranderingen in de tienerjaren. Je kijkt dan vooral naar de ontwikkeling op sociaal gebied. Hoe werken de hersenen in de puberjaren? Daarnaast start je met het werken voor een
opdrachtgever. Zo ontwerp je een eigen speeltuin en organiseer je een inzameling voor deze speeltuin.
In het derde leerjaar wordt er voor het eerst onderscheid gemaakt in de verschillende onderwijsrichtingen.
Ben je een havoleerling, dan ga je aan de slag met projecten die gaan over duurzaamheid en financieel fit zijn of worden.
Als mavoleerling krijg je projecten in het kader van maatschappelijke diensttijd (kortweg MDT), door stage te lopen. Je gaat bijvoorbeeld een Fit Challenge voor een basisschool schrijven en dan ook lesgeven.
Of je ervaart hoe het is om dakloos te zijn en je organiseert een inzamelingsactie. Ook slaan we de ouderen niet over, je gaat namelijk ouderen helpen of mensen die het minder hebben. Dit doe je door bijvoorbeeld een weggeefwinkel voor één dag op te zetten.
Als basis- of kaderleerling ga je ervaren hoe het is om hulp te moeten krijgen en vragen. Je gaat ook aan de slag met een opdrachtgever, en ook met vluchtelingenkinderen. Je doet iets goeds voor een ander en je leert je lichaam in combinatie met je gevoelens beter kennen.
Leerroute Maatschappij & Ondernemen
Bij de leerroute Maatschappij & Ondernemen kijken we naar het ondernemerschap en de manier waarop je een idee uitwerkt tot een product of dienst. Wat heb je daarvoor nodig? Welke kennis komt daarbij kijken? Wat is de invloed van de maatschappij op ondernemerschap?
In het eerste jaar ga je in een project aan de slag met het thema geld. Wat is de geschiedenis van geld? Ben je je bewust van geld? Wat is de waarde van geld? Wat koop je voor geld? In dat project kom je met al deze onderwerpen in aanraking. Met als doel dat jij bewuster wordt van de waarde van geld.
In het tweede jaar start je met het opzetten van een onderneming. In de eerste periode bedenk je een concept voor een chocoladefabriek. Daarbij leer je alles over de vier marketing P’s: product, prijs, plaats en promotie. Samen met je projectgroep bedenk je een naam en een logo voor je bedrijf en je bedenkt hoe je jullie product gaat aanbieden. Uiteindelijk ga je de chocolade of koekjes ook daadwerkelijk binnen school verkopen.Ook in de tweede periode komen theorie en praktijk samen. Je gaat met allerlei onderwerpen van economie en ondernemen aan de slag in de praktijk, zoals (internationale) handel, soorten winkels en de huizenmarkt.
In de eerste twee jaar heb je ervaring opgedaan met allerlei onderdelen van economie en het ondernemen. In leerjaar drie ga je deze onderdelen meer zelfstandig toepassen door middel van projecten. De eerste helft van het schooljaar zitten mavo- en havoleerlingen samen in de leerroute. Samen met leerlingen van de leerroute Mens & Gezondheid ga je aan de slag met duurzaamheid binnen de textielindustrie en organiseer je een weggeefwinkel. Bij Maatschappij & Ondernemen ligt daarbij de nadruk op; hoe verkoop ik het beste,
hoe richt ik mijn winkel in en hoe verzorg ik de promotie? Voor een ander project ga je evenementen organiseren, bijvoorbeeld een kerstmarkt. Het programma voor de tweede helft van het jaar wijkt af voor de twee onderwijsrichtingen.
Als mavoleerling ga je in de tweede helft van het jaar samenwerken met de voedselbank Nieuwegein; hoe zit deze organisatie in elkaar,
hoe werkt de logistiek, hoe kunnen we hen helpen aan meer producten (bijvoorbeeld door een promotieprogramma of een website). En je
gaat aan de slag met alle aspecten van het ondernemen, daar waar mogelijk met externe opdrachtgevers.
Als havoleerling ga je in de tweede helft aan de slag met een maatschappelijke diensttijd (MDT) traject. Hierbij zet je je vrijwillig in voor een ander en kun je je eigen talenten ontdekken en inzetten.
Leerroute Technologie & Duurzaamheid
Bij de leerroute Technologie & Duurzaamheid kijken we naar de toekomst van technologie. Je leert hoe je de techniek van de toekomst kunt maken en onderhouden.
Duurzaamheid en duurzame technologische oplossingen zijn een belangrijk onderdeel van deze leerroute.
In het eerste jaar ga je aan de slag met het project ‘stad van de toekomst’. In dit project komen verschillende kennis en vaardigheden aan bod. Zo leer je over duurzaamheid en je leert ‘op schaal’
tekenen, een planning maken, presenteren en je maakt ook kennis met bijvoorbeeld hout- en
metaalbewerking en voertuigtechniek.
In het tweede jaar ga je vanuit een opdracht werken aan een eigen project. We gaan ontdekken wat jij
graag zou willen leren binnen de techniek. Je leert samenwerken, werken met verschillende gereedschappen en gaat dingen maken. Maak jij een mooie lamp voor in je kamer of maak jij van een
oud kastje een meubel dat iedereen graag wil hebben of sleutel jij straks aan je eigen fiets of aan
een echte auto?
In het derde jaar ga je naast het werken aan eigen projecten, werken voor opdrachtgevers. In de techniek zijn we altijd op zoek naar oplossingen voor technische uitdagingen. Draag jij met jouw skills bij aan een duurzame oplossing? Je gaat projectmatig te werk en samen met je klasgenoten op onderzoek uit. Uiteindelijk maak je een echt product of een prototype daarvan.